Přečteno: Holky odnikud

Autor: Amy Reedová
Překlad: Magdaléna Stárková
Počet stran: 360
Rok vydání: 2017/ překlad 2020
Nakladatelství: Yoli
Odkaz na ČBDB
Anotace: Grace Salterová je ve městě nová. Krátce poté, co se s rodinou nastěhuje do nového domu, začne odkrývat smutný příběh předchozí nájemnice. Lucy Moynihanová – stejně stará dívka – byla i s rodinou vyhnána z města, protože osočila skupinu místních kluků ze znásilnění. Grace je událostmi otřesená. Lucy si nevymýšlela, tak jak je možné, že se nedobrala spravedlnosti? Se skupinou nových kamarádek proto založí tajný spolek Holky odnikud, v němž děvčata sdílí své mnohdy brutální životní příběhy a bojují proti misogynii vládnoucí na jejich střední škole. Společně v sobě nacházejí sílu čelit překážkám, které jim osud a společnost kladou do cesty.

Z mého pohledu...
Holky odnikud jsou kniha, která byla hodně vidět jak v zahraničí tak i u nás. Poté, co vyšla, ji četl téměř každý a mám pocit, jako by ji všichni vychvalovali. Je ale opravdu tak skvělá?

Kniha vypráví příběhy hned několika dívek. První z nich je Grace, která se nově nastěhovala do města. Zároveň zjišťuje, že v jejich domě dřív bydlela dívka, která byla z města doslova vyhnána. A to jenom proto, že nahlas promluvila o tom, že místní kluci ji znásilnili. Tato tématika je v tomto městě hodně tabuizovaná a všichni raději předstírají, že se to neděje, případně že si dívky vymýšlí a přehání to.

Grace společně s kamarádkami Erin a Rosiny se ale rozhodnou, že to takhle nenechají a proto založí tajný spolek. Říkají si Holky odnikud a s dalšími děvčaty tu sdílí své příběhy a zážitky. Snaží se tak bojovat proti tomu, co se na jejich škole děje. Zároveň chtějí přijít na to, jak to všechno zastavit a vysvětlit klukům, že tohle není v pořádku. A už vůbec není v pořádku, že existují webové stránky, kam kluci píšou s kým spali a kolik holek už "ulovili".

Kniha určitě dokázala poukázat na to, že někteří lidé před sexuálním zneužíváním zavírají oči a dělají, že to je vina holek, které "si o to říkaly". Zároveň přinesla pohled obětí i pohled kluků, kterým to přišlo normální a každá další dívka byla trofejí. Myšlenka je určitě dobrá a jedná se o poměrně silnou knihu. Je možné, že někomu se bude špatně číst, nebo to na něj bude zkrátka moc. I tak si ale myslím, že je dobré se tomuto tématu věnovat a autorka ho zpracovala dobře. 

Mám ale pár výtek.

Zaprvé to je střídání ich formy a er formy vypravěče. Když promlouvá některá z dívek, mluví v ich formě. Poté jsou ale v knize kapitoly popisující, co se děje různým dívkám ve městě včetně hlavních hrdinek. Tyto kapitoly jsou psané v er formě a s tím jsem měla docela problém, protože mi připadalo, že tyto části do příběhu nepatří a zkrátka dost dobře nezapadly právě díky tomu, že jsou psané jinak. Působilo to na mě dost neosobně a hlavně se mi tyto části i hůře četly.

Myšlenka toho, že na základě jednoho emailu se sejde velká skupina dívek ze školy, které si vzájemně začnou říkat, co se jim stalo je sice hezká. Působí na vás ale reálně? Připadá vám, že dívky, kterým někdo ublížil půjdou a budou to vyprávět dalším dívkám a nebudou mít ani trochu strach?

Nemám problém s tím, že kniha je feministická. S čím ale problém mám je to, že autorka představuje svět, kde jsou všichni kluci násilníci a všechny holky oběti. Místy mi to připadalo jako jakýsi hon na všechny kluky a touha je do jednoho potrestat. Kdo četl, možná ví, na co tu narážím. 

Autorka se navíc snažila v knize udat reprezentativní vzorek populace a tak tu máme různá náboženská vyznání, sexuality, kultury. Postavy, i když byly napsané dobře, na mě působily, jako by "každý měl něco" a upřímně mi to docela vadilo. Obzvlášť pasáže o náboženství mi připadaly opravdu zbytečné a spíš to působilo, jako by autorka kromě znásilněných holek potřebovala přidat ještě dalších několik témat. Myslím si, že to bylo přidané docela zbytečně a kdyby byly postavy trochu víc obyčejné, možná by lépe vyzněla celá myšlenka a čtenáře by to neodvádělo od děje.

V závěru za mě kniha není špatná. Zároveň to ale není žádné "wow" a nevím, proč ji všichni vychvalují do nebes. Myšlenka byla určitě hodnotná a poukázala na důležitý problém, zpracování ale trochu pokulhává.


Komentáře

  1. Stejný názor už jsem několikrát slyšela. Bohužel, ne vždy se povede tahle silné téma zpracovat.
    Já bych si ji ale i tak v budoucnu ráda přečetla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ti bude líbit více i díky tomu, že trochu opadlo všudypřítomné nadšení a trochu vyšly na povrch i ne úplně kladné recenze :)
      N.

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky