Přečteno: Sucho

Autor: Neal a Jarrod Schusterman
Překlad: Petr Kotrle
Počet stran: 384
Rok vydání: 2018/překlad 2019
Nakladatelství: Yoli
Odkaz na ČBDB
Anotace: VŠICHNI SI BUDOU PAMATOVAT, KDE BYLI, KDYŽ VYSCHLY VODOVODY. Sucho – nebo Bezvodí, jak tomu všichni říkají – už trvá nějakou dobu. Život se proměnil v nekonečný seznam zákazů: nezalévejte zahrady, nebuďte dlouho ve sprše, nepodléhejte panice. Jenže teď už žádná voda nezbývá. Alyssina poklidná ulice na předměstí se najednou propadne do válečné zóny plné zoufalství a násilí. Když se její rodiče nevrátí domů, musí dát dohromady skupinu osob, které by se za normálních okolností asi nepotkaly, a zahájit pátrání po vodě. Každý z nich bude muset učinit neskutečná rozhodnutí, aby přežil.

Z mého pohledu...
Po trilogii Smrtka, která pro mě byla velkým překvapením, jsme se s přítelem pustili do společného čtení Sucha. Knížka mě zaujala především svým tématem, protože pojednává o tom, co by se stalo, kdyby nastalo naprosté sucho a zmizela veškerá voda. Zároveň jsem se těšila, že autor bude mít knihu stejně promyšlenou, jako sérii Smrtka a obecně jsem do knížky šla s jistým očekáváním. To se ale úplně nenaplnilo.

Hlavní hrdinové se probouzí do dne, kdy přestane téct voda. Všichni obyvatelé jsou zoufalí a propadají hysterii a násilí. V obchodech se snaží rychle vzít co nejvíce vody, perou se o led a nikdo se s nikým nechce dělit. Skoro jako zvířata, která se perou o kořist. Rodiče Alyssy se vydávají k moři, aby sehnali alespoň nějakou vodu, když se ale po dlouhé době nevrací, vydává se Alyssa společně se skupinkou dalších lidí (záměrně neříkám přátel, protože je to zprvu opravdu docela náhodné uskupení osob) hledat vodu. Nejsou ale jediní, kdo mají takový nápad a se zhoršující se situaci jsou na tom lidé stále hůře a stávají se z nich mnohem větší zvířata.

Nejprve bych chtěla pochválit skvělý námět. Tématika docházející vody a následně sucha je v YA knihách nová a rozhodně se o ní nedočtete v každé druhé knize. Zároveň se vybízí spousta možných řešení a otátek, jak se z takové situace dostat a co vlastně dělat. V tomto ohledu je kniha skutečně originální.

Moc se mi ale nelíbilo zpracování. V prvé řadě jsem ze Smrtky byla zvyklá a zároveň jsem očekávala, že všechno bude mít svůj důvod. Ve Smrtce se totiž nic nedělo jen tak. Naopak v Suchu  se toho jen tak dělo docela dost a narazila jsem na spoustu situací, které se zkrátka tak nějak staly, ale vlastně neměly žádný hlubší smysl. Skoro to na mě působilo, jako by autoři nevěděli, jak některé věci vysvětlit a tak tam prostě napsali první věc, která je napadla, jen aby byl klid a aby se vysvětlilo, proč postavy něco nemohou udělat. Skutečnost, kterou zachránili situaci už ale dále neměla žádné pokračování ani celkově v příběhu neměla žádný význam. 

Druhým problémem za mě byly postavy, které působily přehnaně racionálně a přesně věděly, co mají dělat, i přesto, v jak složité situace se ocitly. Největším kontrastem pro mě bylo asi to, že všichni obyvatelé byli popisování tak, že panikaří a městu vládne totální chaos. Hlavní hrdinové ale vždy věděli, co mají udělat nebo zkrátka pokaždé měli nějaký nápad. To, že mají nápad, co dělat, by většinou nevadilo, tady to ale působilo, jako by snad byli nějací odborníci na sucho, kteří přesně vědí, za kým jet a jak zařídit, že přežijí. Navíc jsem měla pocit, že na ně situce emocionálně moc nepůsobí. Neříkám, že měla Alyssa půlku knihy probrečet, že se jí ztratili rodiče, ale upřímně bych čekala trochu více emocí. A to není jen o Alysse, takových momentů i postav bylo v knize více.

Co se autorům musí nechat je to, že je kniha dobře napsaná a děj utíká. Místy jsem sice měla pocit, že mi chybí nějaký větší zvrat, po přečtení knihy v tom ale nevidím nějaký větší problém a příběh celkově (až na výše zmíněné nedostatky) působil dobře. V závěru nutno říct, že jsem z knihy zklamaná a v porovnání s trilogií Smrtka je to rozhodně změna k horšímu. Tím se bohužel pouze potvrzuje moje teorie, že mi od Neala Schustermana zkrátka opravdu sedne jen něco. Bez šance se mi totiž také moc nelíbilo. 

Nechci říct, že Sucho je vyloženě špatná kniha, protože není. Zároveň díky zajímavé tématice a díky tomu, že je dobře napsané, stojí za přečtení. Nemějte ale žádná vysoká očekávání a buďte připraveni, že to není na stejné úrovni jako Smrtka.

Komentáře

  1. Já tyhle dystopické příběhy moc nemusím, takže tuhle knihu pokoušet nebudu. :) Smrtka mě ale láká...

    OdpovědětVymazat
  2. Jmenuji se Lilian N. Je to velmi radostný den mého života kvůli pomoci, kterou mi Dr.saguru poskytl tím, že mi pomohl získat zpět svého bývalého manžela svým kouzlem a kouzlem lásky. Byl jsem ženatý 6 let a bylo to tak hrozné, protože můj manžel mě opravdu podváděl a hledal rozvod, ale když jsem narazil na e-mail Dr.saguru na internetu o tom, jak pomohl tolika lidem získat jejich ex zpět a pomůže opravit vztah. a aby lidé byli ve svém vztahu šťastní. Vysvětlil jsem mu svou situaci a poté hledal jeho pomoc, ale k mému překvapení mi řekl, že mi s mým případem pomůže, a tady nyní oslavuji, protože můj manžel se úplně navždy změnil. Vždycky chce být mnou a bez mého daru nemůže dělat nic. Opravdu si užívám manželství, jaká skvělá oslava. Budu dál vydávat svědectví na internetu, protože Dr.saguru je opravdu opravdové kouzlo. POTŘEBUJETE POMOCI POTOM KONTAKTUJTE LÉKAŘE SAGURU HNED E-MAILEM: drsagurusolutions@gmail.com Je jedinou odpovědí na váš problém a ve vašem vztahu se budete cítit šťastně. a je také perfektní
    1 MILOVACÍ KOUZLO
    2 VYHRAJTE ZPĚT
    3 OVOCE DĚLKY
    4 PODPORA KOUZEL
    5 OCHRANA KOUZEL
    6 OBCHODNÍ KOUZLO
    7 DOBRÉ PRACOVNÍ KOUZLO
    8 KOUZLO LOTTERY a KOUZLO SOUDNÍHO PŘÍPADU

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, to zní opravdu zajímavě. Miluji tento žánr. Už dlouho jsem neměla čas se pořádně začíst do nějakého zajímavého příběhu. Moc ráda nakupuji knihy v antikvariátech a ještě na jednom super eshop second handu, kde se dají sehnat i super knihy, jak pro dospělé, tak i pro děti. Všechno mají ve skvělém stavu a za dobré ceny.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky