Přečteno: Kdo chytá v síti

Autor: Marika Pecháčková
Počet stran: 280
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: BizBooks
Anotace: Dokumentární kniha o zneužívání dětí na internetu
Internet je jediné místo, které neodděluje svět dětí a dospělých. Režiséři Vít Klusák a Barbora Chalupová založili na internetové seznamce fiktivní profily tří dvanáctiletých dívek jako výchozí bod výbušného dokumentu o internetových predátorech V síti. Do pěti hodin se jim ozvalo přes osmdesát mužů. V navazujícím souboru rozhovorů najdete hlubší rozbor postav z filmu, který vyvolal obrovský rozruch ještě před vlastním odvysíláním.


Z mého pohledu...
Kdo chytá v síti navazuje na dokument Víta Klusáka. Film jste možná stihli vidět v kinech, ještě než je zavřeli- já to bohužel nestihla, a tak předem říkám, že nevím, jak film je nebo není zpracovaný a co všechno obsahuje (jak daleko zachází, co všechno je znázorněno). Recenzovat budu tedy pouze a jenom na základě přečtení knihy.

Možná by ale bylo dobré ujasnit, čeho se film týká a to alespoň podle informací, které jsou k dohledání (kdyby tu náhodou byl někdo, kdo netuší). Tvůrci filmu vybrali tři dospělé ženy, které v dokumentu hrály dvanáctileté dívky. Vytvořili jim falešné profily, posadili je k počítači a čekali, až se někdo objeví. A objevili se - dospělí muži, kteří těmto "dětem" psali, posílali jim fotografie (které chtěli také po dívkách), dělali jim návrhy. Protože tohle se reálně děje.
Dokument by tak měl poukázat na nebezpečí na internetu a především varovat rodiče dětí, případně i samotné děti.

Kniha na dokument navazuje, snaží se odhalit pocity obětí i predátorů a je rozdělena do několika částí.
Hned na začátku jsou přepisy konverzací, které spolu vedly "dvanáctileté" dívky (tedy hlavní postavy dokumentu) a predátoři. A upřímně? Běhalmi mráz po zádech už jen z toho.
Následuje rozhovor s predátorem Jaroslavem, který se jako jediný ze všech oslovených rozhodl rozhovor poskytnout. Nechybí samozřejmě ani rozhovory s ženami vystupujícími v dokumentu. Vyjádřilo se také několik expertů.

Tím to ale nekončí a najdete zde i povídání s Martinem Mertlem - jedním ze dvou skautských vedoucích, kteří nejprve přes internet vydírali a následně i zneužívali několik chlapců ze svého oddílu.

Popravdě se mi o tom těžko píše, protože tahle kniha mě docela vzala a myslím, že nejsem zdaleka jediná, komu běhal mráz po zádech a kdo nechtěl věřit, že se tohle skutečně stalo. Nedokázala jsem ji číst naráz, musela jsem si ji rozdělit do několika dnů - myslím, že tohle ani najednou číst nejde. Nedokážu si představit, jak náročné čtení by to mohlo být pro rodiče dětí (ať už v tomto věku nebo i starších/mladších)

Kdo chytá v síti je hodně surová kniha. Nikdo nic neobchází, nenaznačuje. Naopak, všechno máte před sebou. Vidíte, čtete, co se dělo, co se dít může. Uvědomíte si, že je to vlastně "běžné", i když je hrozné tohle slovo použít. A mně popravdě dochází slova.

Na konci recenze většinou píšu, komu bych knihu doporučila případně nějaké moje hodnocení. Jenže tohle není něco, co byste si vzali odpoledne na lavičku a šli se zrelaxovat. Tohle je hodně silná káva a proto myslím, že tentokrát nechám na vašem uvážení, zda se do knížky chcete pouštět.
Rozhodně je ale přínosná a stoprocentně vám otevře oči. 

Za zaslání knihy k recenzi mockrát děkuji Albatrosmedia!

Komentáře

  1. Film jsem taky nestihla, ale chtěla jsem na něj zajít. Viděla jsem několik ukázek na youtube i rozhovorů nejen na internetu a je to všechno neuvěřitelný. Knihu bych taky jednou ráda přečetla. Já jsem kolem 12 roku taky trávila spoustu času na chatu na různých serverech, ale přijde mi, že v té době, kdy mě bylo 12 se takové věci neděli, tak moc jako teď, protože to bylo už před 15 lety. Je to asi i o zájmu rodičů o ty děti, kam je pouští, jak mají přehled kde jsou a co na tom internetu dělají a s kým si píšou. Přijde mi, že většina rodičů na to kašle a je jim to jedno...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, že dříve mi takové věci nepřišly tak časté, jako v současnosti. Ono je to také dáno tím, jak se svět posouvá a elektronika, internet atd je velkou součástí našich životů, bohužel.
      Taky si myslím, že většina rodičů své děti nekontroluje tolik, kolik by měli.
      Děkuji za komentář!
      N.

      Vymazat
  2. Jsem na tom stejně, také jsem na film chtěla jít, ale bohužel jsem to nestihla. :) Tohle téma potřebovalo otevřít a já osoběn jsem za film i za knihu moc ráda. Doufám, že mnohým lidem otevře oči. Mám 12 letou sestru a to horší je pro mě zjištění, čeho všeho jsou někteří lidé schopní...
    Každopádně tvoje recenze je super, na knihu jsi mě nalákala (přestože jsem o ní původně příliš neuvažovala). Na film se chci podívat jen co to bude možné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že jsem tě na knihu nalákala. Tak snad se bude líbit!
      N.

      Vymazat
  3. Film jsem neviděla, protože když jsem se na něho chystala, malý se rozhodl jít na svět :D

    Nicméně jsem vůbec netušila, že je nějaká kniha! Děkuji za tip, musím si přečíst

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky