Přečteno: Mýtonoši

Autor: Tracy Deonnová
Překlad: Tereza Schlöglová
Počet stran: 584
Rok vydání: 2020/překlad 2021
Nakladatelství: CooBoo
Anotace: Magie artušovských legend ožívá v urban fantasy hitu z americké univerzity!

Šestnáctiletá Bree hledá po smrtelné autonehodě své matky únik před bolestí. Rezidenční program na Severokarolinské univerzitě vypadá jako skvělé útočiště – ale jen do chvíle, než se Bree stane svědkem útoku démona a dozví se o tajném studentském spolku mýtonošů. Neúspěšný pokus vymazat jí vzpomínky probudí její vlastní magické schopnosti... a tak se před ní otevírá nový svět, ve kterém není nic jisté. Dokonce ani to, jestli smrt její matky byla jen nehoda.

Z mého pohledu...
Bree se po smrti své matky rozhodne nastoupit na Severokarolinskou univerzitu, která se pro ni zdá být perfektním místem. Její život se ale brzy obrátí vzhůru nohama – a to konkrétně po tom, co na vlastní oči vidí útok démona a následně zjišťuje, že existuje jistý spolek mýtonošů. Většině lidí zkrátka smažou vzpomínky, pakliže se náhodou stane, že zahlédnou něco, co nemají. U Bree to ale moc nefunguje a tento pokus naopak probudí její vlastní magické schopnosti, o kterých ale doposud nevěděla. Kromě školy má Bree najednou spoustu jiných starostí. Zároveň zjišťuje, co vlastně byla její matka zač a jaká tajemství skrývala.

Mýtonoši byli hodně očekávanou novinkou a to i proto, že v zahraničí kniha získala naprosto skvělé hodnocení. 4,44 hvězdiček na Goodreads a stovky nadšených recenzí to pouze potvrzují. Svou roli určitě sehrál i fakt, že autorka se rozhodla spojit urban fantasy, americkou univerzitu a artušovské legendy, což samo o sobě zní zajímavě a je to opravdu originální kombinace i téma.

Popravdě se mi do knihy zprvu nechtělo hlavně kvůli artušovským legendám, které neznám a ani se o ně nijak nezajímám. To mi u čtení ale nakonec vůbec nepřekáželo a co jsem se potřebovala dozvědět, to jsem se dozvěděla v knize. Nějaké základní povědomí je fajn, ale rozhodně před čtením Mýtonošů nemusíte dlouhé dny a noci studovat krále Artuše. Využití artušovských legend každopádně beru jako velmi zajímavý prvek a po dlouhé době to je něco, co tu ještě nebylo.

Bree je poměrně typickou, silnou hlavní hrdinkou, která ví, za čím si jde a sebevědomí jí nechybí. I když tento typ postavy ve spoustě příběhů zkrátka nefunguje, tato kniha hrdinku jako je Bree přímo vyžadovala. 

Připravte se každopádně na to, že se jedná o komplikované a poměrně složité fantasy. Alespoň pro mě. Celý svět je promyšlený do nejmenšího detailu a autorka si dala velkou práci s tím, aby všechno fungovalo. A skutečně funguje. Jen vám bude nějakou dobu trvat, než se v tom všem zorientujete. K tomu navíc přibývá spousta postav a jmen, která v příběhu hrají menší nebo větší roli a je potřeba je od sebe rozeznávat a neplést si je. 

Autorka nasadila svižné tempo a v knize se neustále něco děje, to ale také znamená neustálý přísun informací, které logicky vyžadují zvýšenou pozornost. Pro mě to jednoduše znamená to, že jsem Mýtonoše nemohla číst kdykoliv a kdekoliv a prokládala jsem je ještě dalšími knihami, i když to obvykle moc nedělám. 

I když je příběh skvělý, celý koncept originální a autorka píše tak, že příběh rychle utíká, mám ke knize pár poznámek.

Zaprvé bych ocenila více univerzitního života. Hlavním tématem jsou samozřejmě mýtonoši, ale byla bych ráda za trochu více prostoru pro samotnou školu. Zároveň bych byla radši, kdyby se autorka trochu více věnovala romantické lince. Ta v knize sice je, ale je pomalá a poměrně nevýrazná. I když nemá být hlavním prvkem, stále by se mi líbilo, kdyby zmiňovaná romantika byla o něco výraznější.

Podtrženo sečteno, knihu jsem si užila. Byla na mě ale poměrně komplikovaná a i když se mi líbila a nemám ani moc co vytknout, zároveň ale z knihy nejsem úplně štěstím bez sebe, jako všichni ostatní. Hodnotím každopádně 80 %, oceňuji originalitu i zpracování. Zároveň věřím, že milovníci urban fantasy případně složitějších příběhů si přijdou na své. 

Za poskytnutí reading copy děkuji Albatros Media!

Komentáře

Oblíbené příspěvky