Přečteno: Univerzita výjimečných - Zkouška

Autor: Joelle Charbonneau
Překlad: Alžběta Kalinová
Počet stran: 299
Rok vydání: 2013/ překlad 2016
Nakladatelství: Fragment
Odkaz na ČBDB
Anotace: Země je zničena válkou. Je čas na její obnovu! První díl bestsellerové série. Cia právě ukončila střední školu a napjatě očekává, jestli bude vybrána do celostátního programu pro nejnadanější studenty. Pouze oni totiž mohou studovat na univerzitě v Tosu a pomáhat obnovit válkou zničenou zemi. Musí však obstát v testování, kterým projdou jen ti opravdu výjimeční. Cia tu šanci dostane. Těsně před odjezdem se jí však otec svěří s útržky děsivých vzpomínek, které má na testování on. Radost z úspěchu vystřídají strach a nejistota. Cia začíná tušit, že ji čeká tvrdá zkouška, ve které nepůjde jen o znalosti, ale i o to dobře se rozhodovat a správně odhadnout lidi. Když opouští město, v uších jí zní otcova zoufalá rada: „Cio, nevěř vůbec nikomu“. Hlavou víří pochybnosti, zda rozhodnutí vydat se do Tosu bylo správné a zda se ještě někdy vrátí domů… 
Hunger Games byly skvělé, tahle série je však výjimečná! New York Times Bestseller přeložený do 14 jazyků!

Z mého pohledu...
Tentokrát začnu asi obálkou. Vlastně je to věc, která vás na knize stoprocentně zaujme. Naše, tedy České, obálky jsou opravdu vydařené a musím říct, že se mi líbí snad i více, než ty originální. Mimo jiné se líbí i samotné autorce, takže tady odvedl Fragment opravdu skvělou práci.

Původně jsem vůbec neměla v plánu knihu číst a celá tato série šla tak trochu mimo mě. Jednou jsem si knihu dokonce i donesla domů z knihovny, ale později jsem ji stejně vrátila nepřečtenou. Asi už bych se měla poučit a netahat toho domů tolik, ale znáte to. Někdy zkrátka nelze odolat. Nicméně šel čas a vycházely další a další knihy a já na ni postupně zapomněla. Až jednoho dne přišel Humbook, kde jsem se mohla setkat s autorkou. Sice jsem s sebou měla Stačí jen chtít , ale čím déle jsem poslouchala besedu s autorkou, tím více jsem se přesvědčovala o tom, že si Univerzitu chci přečíst. Následně jsem tedy běžela vystát neskutečně dlouhou frontu a knihu si pořídila. A samozřejmě jsem si ji během rozhovoru s autorkou nechala podepsat.

Dneska se asi připravte na delší článek, protože když vidím, kolik jsem toho napsala jen k tomu, jak jsem ke knize přišla...

Teď už ale konečně k příběhu jako takovému. Asi vám nikomu neuniklo, že je kniha hodně přirovnávána k Hunger Games. To bohužel nepotvrdím ani nepopřu, jelikož HG jsem nikdy nečetla a film jsem viděla už hodně, hodně dávno. Pokud si ale dobře vzpomínám, prvotní myšlenka byla víceméně dost podobná.
Cia, naše hlavní hrdinka, dostává šanci zúčastnit se Testování a zajistit si tak možnost studovat na univerzitě. Je tu ale jeden háček. Nikdo z rodiny si nepřeje, aby byla Cia tou, která tuto možnost dostane. A přesto se to stalo. Cia to zprvu nechápe, vždyť je to přece důvod k oslavě, ne?
Následně jí ale otec vypráví krutou pravdu o tom, jaké celé testování je. Tedy spíše to, že si z testování on, ani nikdo jiný nic nepamatuje. Zbyly jen útržky vzpomínek a opakující se noční můry. Je jasné, že něco není v pořádku a že během testování nepůjde jen o písemnou zkoušku znalostí. "Nikomu nevěř" je věta, která vše vystihuje asi nejlépe. Testování začíná.

Ano, ano a ještě jednou ano. Tohle si přečtěte. Obdobně jako u Stačí jen chtít je kniha naprosto skvěle napsaná a čtivá natolik, že se od ní pár hodin nehnete, načež zjistíte, že jste ji přečetli celou. V tu chvíli jde jídlo, pití, nebo další potřeby stranou. Učení samozřejmě také a je jedno, kolik učebnic kolem vás leží.
Příběhu nechybí spousta akce, zvratů a samozřejmě konec, který vás donutí si hned jít pořídit další díly. V horším případě si je jako já objednáte po internetu a následně čekáte, kdy je přivezou. Upřímně doufám, že to bude do středy, protože jinak budu asi skutečně nešťastná.
Hlavní hrdinka Cia je skvělá a opravdu uvěřitelná. Rozhodně to není jen další z plochých hrdinek, kterým nevěříte ani nos mezi očima. I ostatní postavy jsou moc hezky propracované, i když už ne tolik do detailů.

Z knihy jsem opravdu, opravdu nadšená. Hodnotím 85% (těch zbylých 15% samozřejmě šetřím pro další díly) a doporučuji přečíst všem, ke kterým se tato kniha ještě nedostala.


Komentáře

  1. Povedená recenze :) Já zrovna dnes dolouskala celou sérii :) První díl výborný, druhý ucházející a třetí mě úplně zklamal. Tak snad se ti bude série líbit více :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :) Slyšela jsem, že se to těmi dalšími díly horší, ale doufám, že mě to i tak nezklame. Už na mě čekají na uložence, jen vyzvednout :D
      N.

      Vymazat
  2. Krásná recenze. :-) Univerzitu výjmečných asi asi nakoupím na jaře při "velkých knižních nákupech" :-D Láká mě to, říkám si, že by to mohlo být příjemné odpočinkové čtení :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Jaké knihy ještě plánuješ nakupovat? Teď toho bude hodně vycházet, leden byl celkem slabý, ale od února toho bude zase hodně, takže ti na seznam určitě přibude ještě něco dalšího :D
      N.

      Vymazat
  3. Naprosto souhlasím! Univerzitu jsem si zamilovala. ♥ Hunger games jsem viděla 2 filmy, ale knížka mě nějak nechytla, třeba se k ní ještě dostanu. Každopádně druhý díl univerzity je snad ještě lepší a už se těším na třetí, který se mi valí na poličce. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky