Přečteno: Naslouchej noži

Autor: Patrick Ness
Překlad: Hana Březáková
Počet stran: 460
Rok vydání: 2008/ překlad 2018 (již několikáté vydání)
Nakladatelství: #Booklab
Anotace: První díl napínavé dystopické trilogie oceňovaného autora Patricka Nesse, který si získal přízeň čtenářů po celém světě. Představte si, že žijete ve městě, kde každý dokáže slyšet vaše myšlenky. Představte si, že jste ustavičně obklopeni myšlenkovým mrakem - Hlukem, který spojuje mysli všech obyvatel města a nikdy vás nenechá na pokoji. Pro dvanáctiletého Todda je to každodenní realita. Ale ve chvíli, kdy začne odpočítávat dny, které mu zbývají do třináctých narozenin, nalezne něco zdánlivě nemožného: místo, kde Hluk neexistuje. Todd nechtěně objeví tajemství, která měla zůstat navždy ukrytá, a musí i se svým věrným psem prchnout, aby si zachránil holý život. Je ale vůbec možné uniknout pronásledovatelům, když kvůli Hluku dokáží slyšet každou myšlenku? 

Z mého pohledu...
Na začátek bychom si měli ujasnit dvě skutečnosti - Dystopie nečtu, za život jsem přečetla asi dvě a nijak zvlášť je zkrátka nevyhledávám. Druhá věc - PATRICK NESS JE BOŽÍ.
Ujasněno? Tak dobře.

Tuhle knížku jsem si pravděpodobně přečetla jenom proto, že se jedná o Patricka Nesse. Jinak mě svým tématem nijak zvlášť neokouzlila a v knihkupectví bych po ní pravděpodobně vůbec nesáhla.
Po prvních několika desítkách stran jsem ale naprosto přehodnotila názor a příběh mě pohltil tak, že jsem nemohla přestat číst.

Odehrává se ve světě, kde jsou všechny vaše myšlenky slyšet nahlas. Zároveň tu je něco, co se jmenuje Hluk, který spojuje mysl všech obyvatel a zkrátka nikdy nezažijete ticho. Hlavní Hrdina Todd ale odhalí tajemství, které mělo navždy zůstat skryto a je jasné, že rozhodně není bezpečné.

Patrick Ness umí skvěle vytvořit atmosféru příběhu. Konkrétně tahle knížka ve vás vyvolá zvláštní a místy nepříjemné pocity a je celá docela temná. Děj vás navíc úplně vtáhne a zkrátka nelze knihu odložit a nedočíst.

Nevěřila bych, že někdo ve mně dokáže vyvolat tak silné pocity pomocí pouhých slov a velká pochvala za toto patří i paní překladatelce, která pomohla zprostředkovat tento příběh i českým čtenářům.

Postavy se během příběhu vyvíjí a působí neskutečně realisticky. Sama bych klidně věřila, že Todda někdy potkám, kdyby ovšem nežil v dystopickém světě P. Nesse.

Samotný příběh lehce postrádá spád, na který jsme zvyklí a celý děj se víceméně odehrává v jedné rovině a nejsou v něm důležitější a méně důležité části. Autor zároveň mnoho věcí vůbec nevysvětlí a zkrátka ukončí větu, případně použije pomlčku a tím to končí. Tento zvláštní způsob psaní ale rozhodně působí na čtenáře a já jsem byla nadšená. A proto prosím i vás - neodkládejte knihu, i kdyby vám Nessovo psaní ze začátku nesedlo.

Hodnotím 90% a za zaslání mockrát děkuji nakladatelství #Booklab! 


Komentáře

  1. Tuhle knížku mám na seznamu knih, které letos rozhodně musím přečíst! Hlavním důvodem je chystané filmové zpracování s Daisy Ridley, které by mělo být někdy letos. A druhým důvodem je, že bych si ráda od autora konečně něco přečetla. Původně jsem myslela, že první bude Volání netvora, ale Naslouchej noži se ke mě dostalo dříve, takže snad se v dohledné době do ni pustím, protože to zní naprosto úžasně a já si potřebuji vylepšit náladu po Klanu, který byl fakt příšerný. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám doma černé vydání od Joty :-) Z počátku to bylo zvláštní, ale pak jsem se chytla. A co teprve další díly :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky