Přečteno: Kromobyčejná pouť Barnabyho Brocketa

Autor: John Boyne
Překlad: Petr Štádler
Počet stran: 237
Rok vydání: 2012/ překlad 2017
Nakladatelství: Slovart - BRIO
Anotace: Brocketovi jsou obyčejný, spořádaný pár, který nad vším zvláštním či odlišným ohrnuje nos. Jenže pak se jim narodí Barnaby a hned je nabíledni, že on obyčejný rozhodně nebude. K jejich hrůze se vzpírá gravitačnímu zákonu... a létá. 
Barnaby by se rodičům zoufale rád zavděčil, a proto se všemožně snaží udržet nohama na zemi. Marně. A jednoho dne už toho Brocketovi mají dost. Když si chce Barnaby létat, tak ať si letí... Osud naštěstí obelstěnému, vyděšenému a osamocenému Barnabymu přivane do cesty horkovzdušný balon s pozoruhodnou posádkou - a tak začíná chlapcova kouzelná cesta kolem světa, na níž ho postupně doprovází plejáda nezapomenutelných přátel. 

Z mého pohledu...
Barnaby Brocket rozhodně není jen tak obyčejný chlapec. Samozřejmě, je zvláštní tím, že popírá zákon gravitace a celé dna létá. Mnohem více mě ale překvapilo to, jak rychle mi dokázal přilnout k srdci a jak moc jsem si ho oblíbila.

Jak už je v anotaci řečeno, pan a paní Brocketovi jsou tak trochu nesnesitelný pár. Opravdu nedokážu použít jiné slovo, protože... vlastně vám nemohu říct co mě naštvalo ze všeho nejdřív, ale vy si to určitě brzy přečtete přímo v knize. Kdo už jste knihu četl, mluvím tady o paní Brocketové a jejím ohavném činu. Nicméně se jedná o takový ten přehnaně dokonalý pár, který ohrnuje nos nad vším, co se jen trochu vymyká "normálu". Někdo se jinak obléká, špatně. Někdo jinak mluví, špatně. Někdo má psa bez rodokmenu, špatně. Ironií osudu je to, že právě takto v uvozovkách bezchybnému páru, se narodí Barnaby. Chlapec, který létá. Ve dne v noci, ať je pondělí, nebo neděle. Létá a sám neví proč a jak. Brocketovi si zprvu myslí, že ho to časem omrzí, ale když ani v osmi letech stále nepřestane létat, rozhodnou se to vyřešit. Ať si prostě letí, když ho to baví, říkají.

Barnabyho to ale trápí. Tak moc by se chtěl zavděčit rodičům a přestat létat, jenže to nedokáže. Zkrátka někdo má znamínko uprostřed čela, někdo létá. Já na tom nevidím nic špatného, ale takhle to samozřejmě Brocketovi neberou.

Jak už jsem zmiňovala, Brocketovi ho zkrátka nechají letět. A tak začíná Barnabyho cesta kolem světa.

Asi tušíte, že tato kniha je určena především mladším čtenářům, kteří ji pochopí spíše jako pohádku. Dle mého názoru ji ale může číst naprosto každý a to je jedna z věcí, které oceňuji. Děti si užijí krásný, i když smutný příběh a dospělí zase vidí významy, které jsou dětskému oku skryty. Sice už jsem to určitě někde říkala, ale Johna Boyna mám ráda právě díky tomu, že píše knihy pro všechny. Jen pro připomenutí ho můžete znát například jako autora kniha "Chlapec v pruhovaném pyžamu", nebo "Chlapec na vrcholu hory".

Kromě toho je to ohromně čtivý kousek a celý příběh doplňují drobné ilustrace, které skvěle dokreslují celé dílo. Je to zkrátka knížka, která vám přiroste k srdci a budete se k ní rádi vracet. Já sice většinu knih vícekrát nečtu, ale tato bude jednou z těch, do kterých se ráda pustím znovu.

Tentokrát mě opravdu nenapadá, co knize vytknout a mohu jen a jen doporučit ať už jako milý dárek pro dospělé, nebo pohádku o létajícím chlapci pro děti. Za zaslání knížky tímto mockrát děkuji nakladatelství Slovart a vy si ji můžete objednat například zde.

Komentáře

  1. Díky za super recenzi, knížku už mám doma. A dost se na ní těším. Zatím, jsem ji odsunula na příští rok, abych si ji mohla dát do čtenářské výzvy 2018 na Databázi knih, ale možná to nevydržím a vymyslím si tam jinou knihu a do téhle se pustím ještě letos. Uvidím. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky