Přečteno: Stínka - Jaké je to být jiná?

Autor: Daniela Schreiter
Překlad: Kateřina Rodná
Počet stran: 160
Rok vydání: 2016/ překlad 2019
Nakladatelství: Portál
Anotace: Mnozí lidé, kterým jsem řekla o svém autismu, byli zpočátku velmi překvapení. Spojovali s tímto pojmem v první řade určité filmové postavy, vysoce nadané, ale sociálně méně obdařené lidi, anebo klišé o kývajícím se dítěti, které nechce, aby se na ně sahalo. Zároveň jsem měla velký strach dotýkat se tohoto tématu, založený především na chybných informacích. A tak jsem se snažila jim svůj autismus popsat. Vůbec to nebylo tak jednoduché, protože slova sama většinou nestačila k vysvětlení tolika různých aspektů celého spektra. Místo, abych měla abstraktní „referát“, pomyslela jsem si: Proč to nenakreslím? Tak bude většina situací přece mnohem jasnější – a hele, když to k tomu bude taky tu a tam vtipné, zároveň čtenáře zbavím strachu dotknout se toho tématu. Humor s lehkostí přeskočí práh stydlivosti.
Komiks ocení zájemci o autismus a o komiksy s psychologickou tematikou.

Z mého pohledu...
Dnes tu mám další skvělou knížku z nakladatelství Portál!
Tentokrát se jedná o komiks zabývající se tématem autismu. Zajímavostí je, že sama autorka je mladá žena s autismem a knihu sama naspala a dokonce i ilustrovala. 
"Od chvíle, kdy dostala diagnózu, chtěla nakreslit, jaké to je žít, vidět a cítit jako autistka" - jedna z prvních vět knihy a podle mě mluví za vše a autorku nám skvěle představuje.

Prvních pár stran knihy je barevných, zbytek je potom černobílý. Sama jsem nějakou dobu musela pátrat, abych zjistila proč tomu tak je. Zjistila jsem ale, že se jedná o záměr autorky. Autorka se vrací do minulosti, kdy ještě nevěděla, proč je "jiná" a připadala si jako by byla ve stínu. 
- zdroj: Portál

Autorka v knize prostřednictvím Stínky hodně mluví o sobě. Co má ráda, co jí naopak vadí? Z čeho má strach? V čem je dobrá? 
Všechno ukazuje na konkrétních případech, takže je to velice snadno pochopitelné i pro děti, nebo někoho, kdo o autismu nic neví. Mimo jiné mluví i o tom, co se může stát, pakliže je pod tlakem a dochází k přetížení. 

Překvapilo mě, že komiks působí docela vesele a místy vtipně, přitom se ale jedná o docela složité a vážné téma. I tak ale čtenáře dokáže vést k zamyšlení a možná i přehodnocení některých názorů. 

Komiks s povedenými ilustracemi a tématem, o kterém je důležité byt informován. Líbit by se mohl starším dětem, studentům a nebo pedagogům. Určitě ho ocení i čtenáři, kteří se o autismus nebo obecně o téma psychologie zajímají.

Za zaslání mockrát děkuji nakladatelství Portál!
Pakliže vás komiks zaujal, rozhodně doporučuji navštívit stránky Portálu, kde se můžete podívat na ukázku - zde.

Komentáře

  1. Na tento komiks už čtu druhou kladnou recenzi a zajímá mě čím dál víc. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to vypadá hodně zajímavě. Téma autismu je v poslední době často probírané a udělat náhled formou komiksu je opravdu originální věc. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky