Přečteno: Qualityland

Autor: Marc-Uwe Kling
Překlad: Ema C. Stašová
Počet stran: 384
Rok vydání: 2017/ překlad 2021
Nakladatelství: XYZ
Anotace: Tvá úplně první návštěva QualityLandu se blíží. Už se těšíš? Ano? Ještě aby ne! Už brzy se totiž podíváš do tak významné země, že se po jejím vzniku začal psát nový letopočet: takzvaný QualityTime.

Dokonce i obyvatelé QualityLandu byli přejmenováni. Z řadových občanů se nově stali nositeli kvality. Reklamní agentura se tedy usnesla, že od nynějška se bude každý chlapec jmenovat podle povolání svého otce a každá dívka zase podle povolání matky. Rozhodující přitom bude zaměstnání vykonávané v době početí.

Vítej v říši superlativů.

Vítej v QualityLandu.

Z mého pohledu...
Qualityland je knížka, která šla původně úplně mimo mě a na první pohled mě moc nezaujala. Když jsem si ji ale později prostudovala pořádně, zjistila jsem, že vlastně zní docela parádně a tak jsem se rozhodla si ji přečíst.

Vítejte v Qualitylandu! Tohle je svět, ve kterém se užívají samé superlativy a vše je nejlepší! Občanům se říká nositelé kvality, děti se jmenují podle povolání svých rodičů a lidé už se nemusí dále rozhodovat, co si chtějí koupit. Všechno za ně dokážou rozhodnout chytré algoritmy, které vyhodnotí, co skutečně chtějí. Qualityland je svět, ve kterém se auta řídí sama, balíčky vám nosí drony a společnost je rozdělena do několika vrstev podle úrovní, které daná osoba dosáhla. 

Připomíná vám to seriál Black Mirror? Mně také! 

Na této knize je zajímavý především popis celého světa a společnosti v něm. Najdete zde spoustu momentů, nad kterými stojí za to se zamyslet. Osobně se mi teď vybaví třeba rozhovor jedné z postav s chytrým autem. Tím, že toto auto řídí zcela samo, musí se i samo rozhodovat a to především v zájmu zachování bezpečí osoby uvnitř. Jak se ale rozhodne, když bude muset uhnout doleva nebo doprava? A co když bude vlevo stát těhotná žena a vpravo například malé dítě? 

Troufnu si říct, že tato kniha je postavena převážně na skvěle vymyšleném světě. Nějaký děj se v ní sice odehrává, poměrně dlouho jsem ale měla pocit, že to je jen sled různých událostí, které na sebe pořádně začnou navazovat až docela pozdě. Je to sice trochu mínus, ale popravdě řečeno mi to nijak extra nevadilo. Samozřejmě, že s nějakým rozvinutějším dějem by to asi bylo lepší. Knížka je ale tak dobře, vtipně a chytře napsaná, že to autorovi dokážu odpustit. Navíc si myslím, že to byl pravděpodobně i záměr.

Komu bych knihu doporučila? Do karantény snad každému. Zároveň všem, kterým se líbil seriál Black Mirror nebo rádi přemýšlí nad tím, jak by mohl vypadat budoucí svět. Za sebe hodnotím 75 %. 

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Albatros Media!

Komentáře

  1. Tak tohle asi nebude nic pro mě. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je hodně zajímavá knížka. :) Objevila jsem ji u nás v práci, když jsme stěhovali nábytek do zasedací místnosti v jedné skříni. Prý to byl nějaký relikt po kolegyni, co tam byla přede mnou a hodně četla. Tak jsem si ji na chvíli přivlastnila. Black Mirror a ta vlna BM je z ní hodně cítit, pak jsem tam trochu cítila dystopickou společnost á la Hunger Games. Nicméně kolem a kolem mě to docela bavilo, jen občas trochu na sílu a hlavně člověk podobných popisů společností četl už tolik, že by dokázal sám takovou knížku napsat. :/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky