Přečteno: Devátý spolek

Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 496
Rok vydání: 2019/ překlad 2020
Nakladatelství: Fragment
Anotace: Alex Sternová je jiná než ostatní prváci na Yale. Jako jediná přežila děsivý, dosud nevyřešený masakr, a ačkoliv nedokončila školu, dostala nabídku na této prestižní univerzitě studovat. Volná vstupenka mezi elitu má ale háček. Během studia musí monitorovat podezřelé aktivity yaleovských tajných spolků – organizací, mezi jejichž členy patří slavní, bohatí a vlivní lidé minulosti i současnosti.

Když v kampusu najdou mrtvou dívku, ona je jediná, kdo nevěří líbivě učesanému vysvětlení, se kterým přišla policie. Alex totiž moc dobře ví, že tajné spolky jsou hrozivější a podivnější, než si kdo vůbec umí představit. Zahrávají si se zakázanou magií. Oživují mrtvé. A jejich kořistí se někdy stávají i živí…

Z mého pohledu...
Na začátek bych chtěla uvést, že se rozhodně nejedná o Young Adult knihu a to i přesto, že Leigh Bardugo znáte předevšín z YA knih, jako třeba Šest vran nebo série Griša. Autorka přichází se zcela novým prostředím a přináší fantasy pro dospělé. 

Zároveň jsem se rozhodla vám dnes napsat o něco strukturovanější recenzi než obvykle, protože tato kniha to zkrátka a dobře vyžaduje.

Obecně
Autorka nám přináší příběh z elitní univerzity, která je ale mnohem temnější, než zpočátku vypadala. Ústředním tématem je hledání vraha dívky, která byla nalezena v kampusu a hlavní hrdinkou je na první pohled obyčejná Alex, o které si povíme později. 
V knize se prolínají celkem dvě časové roviny, mezi kterými pro mě bylo zpočátku poměrně složité se zorientovat, protože se mezi nimi často přeskakovalo. Zároveň počítejte s tím, že jak je tomu u autorky zvykem, čeká vás delší úvod, ve kterém vysvětluje celý svět a pomalu čtenáře vtahuje do příběhu. Kvůli tomu pro mě bylo docela náročné se začíst, protože se toho zprvu moc nedělo, ale dostávalo se ke mně spoustu nových informací, které jsem musela nějakým způsobem vstřebat a zpracovat.

Jazyk
Co se jazyka týká, počítejte s tím, že v knize se objevuje poměrně dost vulgarismů a osobně to na mě občas bylo až moc. Na druhou stranu se vyskytujeme v drsném světě plném intrik a drog, do kterého se tato mluva svým způsobem hodí.

Kde se příběh odehrává?
Svět
, ve kterém se Devátý spolek odehrává, je do detailů promyšlený a zároveň opravdu složitý. Je to svět plný drog, sexu, intrik a příběh se odehrává v opravdu drsném prostředí. Osobně jsem měla místy docela problém s pochopením a chybělo mi konkrétnější vysvětlení jednotlivých spolků. Zároveň ale předpokládám, že to si autorka nechala pro další díly. 

Atmosféra
Jestli se něco opravdu moc povedlo, byla to atmosféra příběhu. Mísí se zde prvky tajemna, magie i podsvětí a všechno to působí mrazivě a napínavě. Všechno to cítíte už od první stránky a až do konce se vás ten zvláštní pocit tajemna jen tak nepustí.

Hlavní hrdinka a vedlejší postavy
Hlavní hrdinkou je Alex, která se podle mě do světa skvěle hodí. Jako čtenáři v ní moc nemůžeme číst a i k ostatním postavám je odtažitá a nepřístupná. Zároveň ji jen tak nic nerozhodí a je zkrátka přesně taková, jak si představuji drsnou ženskou hrdinku. Autorka ji skvěle promyslela od začátku až do konce, čemuž napovídá i její temná minulost, která se ve správnou chvíli odhalí a Alex je zkrátka komplexní a uvěřitelná postava. Její minulost zároveň tvoří kontrast s prostředím elitní univerzity, kde byste někoho jako je ona nečekali. 

Co se vedlejších postav týká, ocenila bych, kdyby měli trochu víc prostoru, protože takto se o nich moc nedozvídáme. 

Závěrem
Autorka napsala parádní tajemné fantasy, které je sice drsnější, ale i tak jsem byla naprosto spokojená. Ocenila bych, kdyby byl svět ještě trochu dovysvětlený, zároveň ale doufám a předpokládám, že se mu autorka bude věnovat i v dalších dílech. Alex se do příběhu parádně hodila a Leigh Bardugo zkrátka přišla s knihou, kterou mohu jen a jen chválit. Ráda bych vyzdvihla ještě obálku, která k příběhu skvěle sedí a i přes svou jednoduchost je nádherná. 
Hodnotím 85 % a doporučila bych ji starším/dospělým nebo náročnějším čtenářům.

Za poskytnutí knihy k recenzi mockrát děkuji Albatros Media!

Komentáře

  1. Autorku mám ráda, její styl hlavně v Šesti vranách mi opravdu sedl. Tahle kniha mě také moc láká, zvlášť když se jedná o čtivo pro starší čtenáře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě stojí za to :) Obecně mám teď pocit, že autorky YA začínají psát knihy pro dospělé (třeba S. J. Maas má teď taky fantasy pro dospělé).
      N.

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky